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Master thesis

Les centres d’animation socioculturelle fribourgeois en temps de pandémie

  • Lausanne : HES-SO Master – travail social, 2023

Master of Arts HES-SO en Travail social: HES-SO Master – travail social, 2023

English French The first year of the Covid-19 pandemic was particularly difficult for young people aged between 10 and 25, who lacked contact with their peers during this period. Fribourg's community centres had to cope with the health restrictions while at the same time meeting the needs of their young members of the public. This research looks at what these open social work structures did during the first year of the pandemic to maintain contact with their users. Through hypothetico-deductive quantitative research, it emerges that the community centres first and foremost adapted their existing services by offering remote variants, for example, for project coaching and for drop-in services. Other centres have also innovated by opening phone hotlines or by targeting new populations in addition to their youth services. The last visible evidence of these pandemic adjustments, for example on the websites of the community centres, are gradually disappearing. The aim of this research is also to leave a long-term record of these various adaptations, which bear witness to the capacity for analysis and innovation of community centres managed by social workers. La première année de la pandémie de Covid-19 a été particulièrement difficile pour les jeunes âgé·e·s de 10 à 25 ans qui ont particulièrement manqué de contact avec leurs pairs durant cette période. Les centres d’animation socioculturelle fribourgeois ont dû faire face aux restrictions sanitaires tout en veillant à répondre aux besoins de leur jeune public. Cette recherche s’intéresse à ce que ces structures du travail social en milieu ouvert ont mis en oeuvre durant la première année de la pandémie pour conserver un contact avec les usager·ère·s. Par le biais d’une recherche quantitative hypothético-déductive, il ressort que les centres d’animation ont avant tout adapté leurs prestations déjà existantes en proposant des variantes à distance, par exemple pour les suivis de projet et pour l’accueil libre. D’autres centres ont aussi innové en ouvrant des hotlines téléphoniques ou alors se sont tournés vers de nouveaux publics en plus de l’offre à destination de la jeunesse. Les dernières preuves visibles de ces ajustements pandémiques, par exemple sur les sites internet des services d’animation, disparaissent petit à petit. Cette recherche vise ainsi également à laisser une trace à long terme de ces différentes adaptations qui témoignent de la capacité d’analyse et d’innovation des centres d’animation socioculturelle.
Language
  • French
Classification
Social work
Notes
  • HES-SO Master
  • Domaine Travail social
  • hesso:mats
Persistent URL
https://sonar.ch/hesso/documents/326742
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