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Master thesis

Utiliser l’éducation populaire pour une animation socioculturelle émancipatrice

  • Lausanne : HES-SO Master – travail social, 2024

Master of Arts HES-SO en Travail social: HES-SO Master – travail social, 2024

English French According to the Council of Europe, as for others, « socio-cultural animation mobilizes collectives for social change ». This statement, on the field, collides with obstacles, whose causes are diverse.
Popular education is one of the historical roots of socio-cultural animation. Defined as a social transformation movement, linked to radical empowerment, it considers conflict, politics and praxis as inseperable from an emancipation process. It is also wedded to using a vocabulary that relies both to its identity and its vision of the society.
The research postulates that, relying on popular education, an emancipatory action can be developed, departing from what already exists in the animation places/area.
The narrations of professionals from five municipalities in the Canton de Vaud have been gathered and studied according to the criteria of transformation actions development. Thus, the report propounds an analysis of the empowerment spaces in the animation places, obstacles encountered and leads to enhance an emancipatory socio-cultural animation.
Selon le Conseil de l’Europe, comme pour d’autres, l’animation socioculturelle mobilise des « collectifs en vue d’un changement social ». Cette déclaration de principe se heurte, sur le terrain, à des freins dont les causes peuvent être diverses.
L’éducation populaire est une des racines historiques de l’animation socioculturelle. Définie comme un mouvement de transformation sociale lié à l’empowerment radical, elle considère le conflit, le politique et la praxis comme inséparables d’un processus d’émancipation. Elle est également attachée à utiliser un vocabulaire qui relève de son identité et de sa vision de la société.
La présente recherche postule qu’en s’appuyant sur l’éducation populaire, à partir de ce qui existe déjà dans les lieux d’animation, une action émancipatrice peut être développée.
Au travers d’entretiens individuels et d’un entretien collectif, les récits de professionnel·les de cinq communes vaudoises ont été reçueillis et étudiés selon des critères de développement d’une action transformatrice. Le rapport propose ainsi une analyse des espaces d’empowerment déployés dans les lieux d’animation, des obstacles rencontrés ainsi que des pistes pour développer une animation socioculturelle émancipatrice.
Language
  • French
Classification
Social work
Notes
  • HES-SO Master
  • Domaine Travail social
  • hesso:mats
Persistent URL
https://sonar.ch/hesso/documents/328540
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